Friday, January 24, 2014

Pán prsteňov trochu inak

Takmer som vám to zabudla povedať!!!

Neviem, či milujete LOTRA,( ak neviete, čo to je, hanbite sa- Lord of the rings- Pán prsteňov) ale ak áno a filmy ste už videli ( o knihách nebudem hovoriť, pretože som ich sama nečítala a stále v sebe zvádzam boj, či sa do nich pustím) mám pre vás tip, ako sa ešte aspoň na čas premiestniť do Stredozeme, do Roklinky, do Mordoru.

Málokto o tom vie, ale v rokoch 2001 až 2003 vznikla vo Verejnom rozhlase v spolupráci s Rádiom Twist ( dnešná Viva) rozhlasová hra Pán prsteňov, ktorá bola adaptáciou rovnomenného diela. Tento dokopy 18 dielny cyklus (každý diel má nejakých cca 45 minút) zaznamenal veľký ohlas, dostal cenu na ISTRONE 2002 a 2004 za Počin roka, v roku 2007 ho prebral aj Český rozhlas, ktorý k nemu dokonca pridal magazín Domino, v ktorom sa rozoberali rôzne záležitosti ohľadne diela, života J.R.R. Tolkiena alebo zaujímavosti z filmov.

Toľko fakty, teraz môj názor.

Je to super!!

Keď som bola malá, ( ako tak počítam, mala som osem rokov) nahraváli sme si každú sobotu diel na kazety a potom sme to vždy večer počúvali miesto rozprávky na dobrú noc. Trvalo to niekoľko rokov, takže som postupom času poznala každý jeden diel naspamäť. Teraz som sa k hre po dlhej dobe vrátila. Musím priznať, že som sa bála, čo na to poviem. Predsa len, človeku sa od ôsmich rokov vkus celkom zmení. Hra ale predčila moje očakávania. Je naozaj krásne spravená, je skvelé môcť porovnať scény z filmu s hrou, v ktorej niekedy pôsobia celkom inak. Takisto je samozrejme oveľa obšírnejšia ako filmy, a pokiaľ sa nechystáte čítať knihu, je to skvelý spôsob, ako sa dozvedieť viac súvislostí.
Ďalšou vecou, ktorá sa mi strašne veľmi páči, je hudba. Je naozaj krásna, nahrávana v spolupráci s orchestrom a zborom, takže podľa mňa sa skvele hodí k fantasy charakteru diela. Je fakt, že na začiatku som mala zmiešané pocity z toho, že sú tie pesničky po slovensky, predsa len, slovenskú populárnu hudbu nepovažujem za nejaký skvost, ale tieto sú naozaj vydarené. Mrzí ma, že sa nedajú nájsť osobitne na youtube, pretože by som si ich fakt chcela stiahnuť.
Aspoň podaktoré sa nájsť našťastie dajú a tu je jedna z nich, moja najobľúbenejšia. Tie zbory v pozadí sú genialita!

Celú rozhlasovú hru môžete nájsť na youtube a dá sa aj stiahnuť na ulož.to. Ak vás to zaujalo, môžete si rovno pustiť prvú časť: 


                                               

                                                   Spoločenstvo prsteňa, 1.časť- Frodo a prsteň

Na youtube som dokonca našla aj ďalšiu vec. Existuje dokonca aj dvojdielna rozhlasová hra Hobbit, ktorá je ešte staršia, z roku 1989. Tú som zatiaľ nepočula, ale verím, že aj na to príde. Jediné, čo ma vopred odrádza je, že meno Gandalfa nevyslovujú normálne "Gandalf" ale "Gendelf". A okrem toho má Bilbo dosť nesympatický dabing, na to si ale hádam zvyknem. 


P.s: Pokiaľ ste sa (správne) rozhodli vypočuť si celú hru, nepúšťajte si tie zoznamy videí, ktoré sú na youtube- nie všetky časti sú tam celé a niektoré tam nie sú vôbec. 

Dúfam, že vás hra zaujala a bude sa vám páčiť. 

E.






1 comment:

  1. Bože, to je geniálne! Určite si to pozriem, ak budem mať čas (a ticho :D). Určite!
    Dá sa však na youtube nájsť aj kompletne celá hra? :) Ak áno, nesmiem ju premeškať! Úžasná myšlienka! :)

    ReplyDelete