Saturday, May 11, 2013

Beltain or The night I went to cemetery

Last weeke Minulý víkend som bola na Beltaine. ( 30. apríl-keltský sviatok, oslava jari- kedysi sa na tento večer zapaľovali vatry, ktoré mali očistiť ľudí a zvieratá od nečistých myšlienok, ktoré sa v nich nazhromaždili cez zimu- milenci sa potom vydávali do lesov a celý máj bol oslavou milostných hier) Čiže v minulosti sa naši predkovia asi opili a potom usporiadali hromadné orgie. Nám sa tie orgie veľmi nepodarili, ale pili sme, čo sa do nás vošlo ( áno, mala som asi dve lyžice červeného vína a všetci ostatní boli na tom podobne) a v podstate to bola len taká prvá skoro-letná opekačka na záhrade. Ale prečo by sme tomu nedali taký vznešený názov, všakže. Každopádne to bol krásny večer, hlavne vďaka tomu, že na stromoch boli poukladané kahance so sviečkami ( znie to nebezpečne a aj bolo) a na jednom boli dokonca zavesené dve petrolejky. Vyzeralo to krásne. Z celého večera máme vlastne len jednu fotku...

...a to práve toho stromu :)
Okolo polnoci potom niekto dostal fantastický nápad- vraj Poďme sa prejsť na cintorín! A ja ( posilnená dvoma lyžicami vína) som nakoniec išla hrdinsky tiež- a neľutujem to :) Nakoniec sme neboli na civilnom cintoríne, ale na starom židovskom, na ktorý sa už nepochováva, a je zakázané tam chodiť. (Cítite vo vzduchu to rebelantsvo?) Práve tieto židovské cintoríny sú väčšinou veľmi krásne, pretože sú také staré a často aj zanedbané, so starými hrobmi medzi už vysokými stromami obrastenými brečtanom. Pre mňa sú to miesta ako z rozprávky, aj keď zrejme z nejakej morbídnej rozprávky Tima Burtona :) Každopádne sme chvíľu pobudli na cintoríne a potom sme sa ( s úplne mokrými nohami od vysokej trávy) vrátili späť k ostatným Keltom. A nebála som sa až tak, ako som si myslela, že sa budem! (Pretože ja som úplne extrémne bojazlivá) Potom sme stáli okolo ohňa, fajčili vodnú fajku, niektorí nadanejší ( a triezvejší) sa chopili nástrojov a začali hrať, improvizovali ( flauta, husle, bongo, gitara a tamburína- kto to nezažil, nevie) a ja som len neveriacky krútila hlavou a pozorovala dym stúpajúci k hviezdnej oblohe pomedzi konáre rozkvitnutej čerešne. A viete, čo je na tom najkrajšie? Že sa to všetko stalo presne takto. Čestné skautské.
-----
Last weekend I was on Beltain- it's celtic celebration of spring. People had used to base fires and make love in forests. So I think they had just got drunk and had organized an orgy. We didn't make love ( at least me, I don't know about others) but we got drunk of course. ( it means I had about two spoons of red wine and other people were in similar state) It was really beautiful, because we put candles on trees and we hung two kerosene lamps on one tree. ( you can see on picture at the top- our only photo) Then while after midnight someone got fantastic idea- Let's go to the cemetery! So we did and it was fun and just little bit scary. We ended up on the jewish cemetery which is no longer used and it's really beautiful, abandoned, full of big trees overgrown with ivy. Then we came back, we stand around the fire, laughed, smoked water pipe and some of us took their instruments ( musical) and started to play, improvise ( violin, flute, bongo, guitar and tambourine) and I was just standing there stunned and I was watching smoke rising to the starry sky trough cherry branches. And you know what's best? That it was like this, really. I swear.

E.


No comments:

Post a Comment